cestopisy z putování po Čechách a po Evropě

29.5. čtvrtek - první návštěva

Dnes mají Dánové státní svátek, a proto za mnou na tento víkend míří první návštěva.. Už se na holky moc těším! =) Mají přijet k hlavnímu nádraží už v půl sedmé, takže je jen odnaviguji na zastávku Husum a vyzvednu je v půl osmé až tam.. =) S velkými krosnami vypadají, jako by přijely na měsíc a ne na jeden víkend.. =) Představení s Farheen proběhne naprosto bez problémů, ještě aby ne, takhle milých lidí moc neznám.. =) Na tenhle víkend přijel i Farheenin otec, ale snad se všichni poskládáme.. =) Uvítám holky čerstvou kávou a moučníkem, chvilku povídáme a pak už pomalu vyrážíme do města.. Nejprve vlakem na central, kde si v ičku naberu zase nějaké materiály, to chci vidět, kam je nakonec nandám.. =), ale hlavně zjišťujeme, kde se nejlevněji půjčují kola.. Nakonec nám z toho vyjde nejlépe nedaleké Baisikeli, kde kolo "standard" stojí 110 DKK na prvních 24 hodin a pak 50 DKK na každý další den..

Holkám sice chvilku trvá, než si vyberou, ale pak jsou koly nadšeny a stávají se správnými Kodaňankami..=))) Vyzvedneme moje kolo, které jsem nechala u centrálu, abych se s ním nemusela tahat a můžeme vyrazit na obhlídku města... Představu mám takovou, že to vezmeme na Norreport a odtamtud pěšky.. jo, jenže to bych ani nebyla já, abychom hned od začátku nejely na druhou stranu, ach jo..=))) Ale nakonec se prokličkujeme a jsme tam.. Holky si kupují sváču a pomalu se vydáváme po pěší zóně.. na malém náměstíčku se usadíme na okraj kašny, nasáváme okolní atmosféru a nasloucháme pouličnímu umělci.. Hodím mu dvacku a pomalu projdeme až k Nyhavnu, na mém oblíbeném místě zakupujeme zmrzlinu a usedáme na dřevěný okraj vodního kanálu.. Jak já tohle miluji.. =)))

Po nábřeží okolo divadla až k Amalienborgu, kde už funguje překrásná fontána a navíc stihneme střídání stráží, nakoukneme do Marmokirche a po promenádě dojdeme až k fontáně Gefion, opevnění a následně až k Malé mořské víle.. Opět je tu neskutečné množství lidí, usedáme tedy na malý travnatý kousek u moře, opřeme se o kameny a vytahujeme Carlsbergy… Takhle se mi u Malé mořské víly opravdu líbí.. =))

Hned na začátku opevnění Eliška už tradičně zjišťuje, že jí chybí krytka na foťák, tentokrát ji už ale bohužel nenajdeme… Projdeme po opevnění až zpět k fontáně Gefion, uhneme do centra, kde narazíme na krásné uličky s pnoucími růžemi a docházíme až k místu našeho cíle – zahradám u zámku Rosenborg..  Nejprve se zastavíme v obchodě a nakoupíme jídlo na zítra a jedny chipsy.. tenhle náš starý rituál s Plzní mi moc chyběl… =)))

30.5. pátek

Pátek je bohužel pracovní den, takže s holkami dojedu jen do centra města a ukážu jim, kde se večer sejdeme.. Evidentně si ten den náramně užily.. =)) Navečer se tedy scházíme na hřbitově nedaleko mé práce a chystáme se na piknik.. =) Juch.. =) včera psal Ricardo, že s nimi máme jít do hospody, ale já zprávu objevila až doma, takže se na to chystáme dnes… usedneme do Studentského Domu, ale kluci paří v Tivoli a do hospody půjdou až v jedenáct, no jo, Španělé.. =) do té doby mi dáme každá dvě piva a máme dost… =)))

31.5. sobota

Dnes se chystám holkám ukázat mé oblíbené nábřeží u plovárny od BIGů, kde necháme kola a jdeme pěšky až k silům, přejdeme po mostě a konečně občerstvení.. Už zase byl problém narazit na nějaký normální stánek s jídlem.. Tedy když vynechám ten thajský festival.. =)  On ani tohle není žádný stánek, ale nákupní centrum a v něm McDonald.. =)) no jednou to člověk musí ochutnat i v Dánsku… =) a když to zapije Plzní, tak to vůbec není tak hrozné..=)) U toho krásně diskutujeme o rozdílech života na vsi, v maloměstě a ve městě a jako vždy se moc neshodujeme..=)))) Po druhé straně kanálu dojdeme zpět, vezmeme kola a přejíždíme do Nyhavnu, kde se chystáme na plavbu lodí, kterou tu všichni doporučují.. Po zakoupení lístků se nejprve vrháme na zmrzlinu, poprvé zkouším točenou a je taky naprosto dokonalá a ještě mnohem výživnější, mám co dělat, abych ji do sebe nasoukala..=) usedneme na poslední volná místa v naší loďce a za doprovodu Sebastianova komentáře míříme nejprve k Malé mořské víle, potom Christianshavnem a nakonec okolo ostrova muzeí.. skvělá plavba, líbí se mi, jak město vypadá z vody úplně jinak, navíc plavba stojí jen 40 DKK a ještě mi přišlo, že lístky jsou bez jakéhokoli časového označení, takže by se asi dalo plout i vícekrát..=)))) Nám to ale jednou stačilo, chystáme se totiž dnes navštívit mého Turka a ve Fotexu nakoupit věci na večeři.. Vtipný, že 2 plátky lososa stojí jen 29 DKK.. =) k němu uděláme rýži a salát a navíc povečeříme venku u stolu, paráda..=) večer otevíráme výborné francouzské víno z Veronu.. Mňam, mňam, moc mi tenhle kraj chybí.. =)))

1.6. neděle

Poslední den holek v Kodani, chvilku jim trvá, než se ráno posbírají, ale pak už míříme odložit jejich krosny do úschovny na hlavním nádraží.. Velká skřínka, kam se v pohodě nacpaly obě krosny stála, myslím, 50 DKK.. Projedeme Christianshavnem, kde zastavíme na slavný dánský hot dog… opět skvělý.. =), nakoupíme svačinu a pokračujeme až za operu, až co nejdál to jde.. tady v těch místech jsem ještě nebyla a moc se mi tu líbí.. pěkná architektura a klid.. =) chvilku se motáme v areálu okolo velké haly, kde probíhala Eurovision, ale nakonec najdeme správnou cestu a jsme u moře pod větrníky… wow.. to je nádhera… opřeme kola a rozvalíme se na kameny… zujeme boty a vyzkoušíme krásně studenou vodu.. =) nastavíme tváře Punťovi, otevřeme piva a pendreky a užíváme.. =) dáváme si bojový úkol, že tyhle pikniky budeme dělat i v Praze, pokud teda najdeme nějaká příhodná místa..=)) Čas neúprosně utíká a nezbývá něž se zvednout, chceme se cestou ještě zastavit u opery.. takhle zblízka už nepůsobí tak zběsile.. =)) Dovnitř se ale bohužel nedostaneme.. Vrátíme kola, jelikož mají otevřeno jen do šesti a seběhneme zpět na nábřeží, dáme poslední zmrzlinu a koupíme poslední piva a chipsy, které otevřeme na klidném místě s výhledem na Black Diamond.. miluji to kodaňskou pohodu.. =) v půl jedenácté se s holkami loučím u autobusu, rychle to uteklo..