cestopisy z putování po Čechách a po Evropě

9.6. pondělí - Køge

Dánové mají opět státní svátek, ideální čas vyrazit na výlet.. Tentokráte mám v merku jihozápad Kodaně, pobřeží a městečka Greve a Køge. Je to docela štreka, do Køge by to mělo být asi 40 km, ale počasí je krásný, tak uvidíme, jak to pojede.. =) Z počátku je cesta stejná jako do Roskilde, ale jen kousek.. Dojedu až na pobřeží a k muzeu v Arkenu.. Okolní krajina je krásná, ptačí rezervace, zastavím se abych udělala pár fotek a jeden Dán už se jímá mi radit správnou cestu.. =) Dáme se do řeči a dovídám se, že okolní krajina není přírodní dílo, nýbrž, že byla vytvořena člověkem asi tak před 20 lety.. A pán sem chodí každý den běhat, prý když se potí, tak ho to dělá šťastným.. =) Milý chlapík.. =)

Muzeum v Arkenu je muzeum moderního umění, ale dovnitř se nechystám, naopak pomalu pokračuji, na radu pána, po pobřeží, podél překrásných pláží.. Neodolám a na chvilku se zastavím, brouzdám se v moři a sluním se na pláži.. =) O kousíček dál v přístavu se zastavím na zmrzlinu, co by to bylo za den bez zmrzliny..=), a při té příležitosti se toulám malým přístavem.. Nedojedu ani o moc dál a už se zase cachtám v moři a sluním na pláži, tahle se mi extrémně líbí, sem musim někdy znovu a hlavně nezapomenout plavky, páč dneska je moře krásně teplé.. Jenže takhle by to nešlo, to bych se nikam nedopracovala, už je dávno po poledni a já to mám ještě 20 km do Køge, nemluvě o cestě zpátky.. =) Naštěstí přímo podél pobřeží už se jet nedá, takže cesta začne ubíhat rychleji, zastavím jen u pevnosti, ale není tu nic k vidění, takže je to jen rychlé zastavení..

V Køge nechám stát kolo přímo na hlavním náměstí a vydávám se po městečku pěšky.. Nejdřív mám ale stráááášný hlad a naní lehké najít něco otevřeného na státní svátek.. Naštěstí ale u nádraží jsou Turci nebo tak a já se můžu pod kostelem posadit do stínu do trávy a užít si svůj hamburger.. =) Na pěší zoně toho není mnoho k vidění, v dalších starších uličkách už ale ano.. Je to velmi milé historické město s krásnou atmosférou s malými barevnými domky.. ještě se chystám prohlédnout druhou stranu města směrem k moři, v přístavu toho ale mnoho k vidění není, tedy krom spousty dřeva.. Druhou stranou se vrátím zpět a je opravdu nejvyšší čas vyrazit na cestu zpět, už je pět hodin odpoledne...

Nejprve se ještě chci zastavit na nedaleké přírodní zajímavosti, ale pokud jsem to našla dobře, tak šlo pouze o bažinu.. =)) Proplétám se malými bočními uličkami, tak dlouho, jak to jen jde, nemám moc ráda ty jejich cyklostezky podél hlavních silnic.. V Greve uhýbám doleva, abych se nevracela domů stejnou cestou.. To sluníčko je opravdu pekelné, musim přiznat, že mám dost, je mi jasný, že zase budu překrásně červená..=) Ale tak hlavně, že zase bavím dánské řidiče.. =)))

14.6. sobota - další návštěva

Na návštěvu za mnou přijíždí Lucka s Honzou.. Pakistánci mi nedali svolení, aby přenocovali v mém pokoji, tak si museli najít jiné ubytování.. a žádná sranda to nebyla, ale nakonec našli celý byt v centru Kodaně, který vyšel o poznání levněji než jakékoli ubytování v hostelu.. bláznivá Kodaň..=) Po obědě tedy máme sraz v jejich přechodném bytě, který je přímo perfektní a u kávy drbeme a drbeme.. =) Nakonec vyrážíme pěšky, velká změna pro mě, do centra.. Než se dostaneme k hot dogu v Christianhavnu, tak už nám pořádně kručí v břiše a jsme pěkně ušouraní.. Kodaň je prostě dělaná na kolo.. =) Navíc dostaneme hot dog bez okurky, hrůza.. =) Sedneme si na lavičku ke kanálu a vychutnáváme pozdní oběd.. Přesuneme se jen o kousek vedle na moje oblíbené nábřeží proti knihovně a otevíráme pivo a zažíváme Kodaň.. Ale slíbila jsem, že jim ukážu nějakou moderní architekturu v centru, takže je čas vyrazit.. Na nábřeží je spousta zajímavých staveb.. Než to všechno obejdeme, už pomalu opět umíráme hlady.. Míjíme zajímavou hospůdku, do které se určitě musím v budoucnu podívat..=) A Honza nevydrží na večeři a kupuje si něco malého sladkého na zub.. =) Na poslední chvilku nakoupíme ve Fotexu a došouráme se zpět do bytu, musím říct, že mě pěkně bolí nohy.. =)) S Luckou se vrhneme na večeři a otevíráme víno.. =) Před půlnocí se chystám domů, ale u kola zjistím, že přední je prázdný, a tak se jen otočim a vracim se zpět do bytu.. To to teda zase pěkně začíná.. =))

15.6. neděle - moderní architektura

Ráno se dohodneme tak, že Honza s Luckou se chystají půjčit si kola, tak že se k nim přidám a nechám si ho tam opravit.. Cestou ale potkáváme pumpičku a zdá se, že to není tak hrozný, jak to vypadalo.. Zamířím tedy směr domov, abych se sprchla, naobědvala a sbalila plavky a ručník.. Sraz máme ve dvě na pláži.. Už při návratu ke kolu je mi jasný, že celý den určitě nevydrží.. Mířím tedy do servisu u půjčovny a chci po nich vyměnit duši.. Prý to ale dneska už nestihnou, jelikož pracují jen do tří ( a je za deset dvě)!! To mě jemně naštve, tak si u nich kupuji alespoň náhradní duši a uvidíme, jak to půjde.. Na pláži jsem nakonec, i přes zdržení, první.. Zabírám místo, převléknu se do plavek a sluním se a vyčkávám.. Má navigace asi nebyla úplně přesná, ale nakonec se úspěšně najdeme.. =)) S Honzou nakonec do vody i vlezeme, i když není zrovna nejteplejší.. Ale ten relax je perfektní.. Sedáme na kola a míříme nejprve k akváriu a pak dál a dál za moderní architekturou.. Není nic lepšího, než si vyjet na pořádný výlet na píchlém kole.. =)) Nakonec to ale zvládneme poměrně dobře.. Omrkneme hodně zajímavou budovu od BIGů, do tvatu čísla 8, kde se postupně stoupá výš a výš jako po ulici.. Docela v nás vyvolá vášnivé diskuze, jestli je to pěkné nebo ne a zda bychom tam chtěli bydlet.. A pak v hlavní moderní čtvrti další budovy od BIGů a MVRDV, je to opravdu pěkné, ale tam už mé kolo opravdu schlípne.. =) Sedám tedy na vlak a Lucku s Honzou vysílám dál na univerzitní kampus a sejdeme se za hodinku u pumpičky.. =) Kolo přifoukneme, ale vyměnit duši se nám bez nářadí nepodaří, jak jinak, kupujeme pizzu a gyros a usedáme k jezeru na lavičku.. To zas bude mít Marc práce s mým milovaným Mustangem.. =)