cestopisy z putování po Čechách a po Evropě

Cestování po Kodani

Způsobů, jak se pohybovat po Kodani je několik, některé jsou lepší, některé horší a některé přímo skvělé.. 
 

Cyklo

Nejznámějším a nejužívanějším způsobem je samozřejmě kolo. Těch je v Kodani nepřeberné množství, každý má kolo, všude vedou značené cyklostezky, cyklisté mají vlastní semafory a prakticky absolutní přednost.. Opravdu není dobré bez rozmyslu vstupovat na cyklostezku, kola jsou v Kodani plnohodnotným účastníkem dopravy.. Občas jsem si řikala, že by na něj neměl sedat nikdo bez řidičáku.. =) 
 
Platí tedy stejné předpisy jako pro auta + je tu několik nepsaných cyklistických.. Jezdí se vpravo, samozřejmě, vlevo jezdí rychlíci a buď užívají zvonek nebo prostě hvízdnou.. =) 
Když člověk zastavuje nebo hodně přibržďuje zvedne ruku, aby na to byli všichni za ním připraveni a nenapálili to do něj.. Ono v těch davech, které v některých chvílích po cyklostezkách jezdí, je to opravdu nutné.. 
Platí tu pravidlo nepřímého odbočování vlevo - vlastně se odbočuje vlevo na dvakrát, nejprve se projedou světla rovně, tam se zastaví a počká se na zelenou v kolmém směru.. bezkolizní řešení.. 
Cyklisté mají přednost před auty a řidiči to opravdu dodržují.. Jedinou výjimkou, kde cyklisté dávají přednost jsou autobusové zastávky..
 
Pádů a jiných nehod jsem viděla za ty tři měsíce jen pár, ale občas je to opravdu o hubu a je potřeba se nekochat a plně vnímat.. =)
Kola se dají pořídit velmi levná za pár stovek, ale taky velmi drahá za spousty tisíc, ale pak je potřeba si pořídit také pořádný zámek.. Jak se v Kodani prakticky nekrade, tak s koly je to přesně naopak a pokud ho čirou náhodou zapomenete zamknout, tak to máte spočítané.. Nejhorší je to prý v centru v okolí hospod, ale mně mého Mustanga naštěstí nikdo nezcizil... =) 
 
Najdete tu kola tradiční městská s košíkem, drahá sportovní kola a taky totální vehikly, kdy se divíte, že to kolo ještě vůbec drží pohromadě, natož že se na něm dá jezdit.. =)
 
Kola se dají bez problémů brát do vlaků nebo do metra, kde jsou pro ně speciálně vyhrazené vagóny.
 
Dánové tvrdí, že i když nejsou schopni chodit, tak na kole dojedou v pohodě.. a kupodivu to tak skutečně funguje.. =)
 
Co je hodně zajímavé, že většina Dánů používá kolo jako přibližovací prostředek, aby nemuseli chodit.. Takže od domu dojedou na vlak a od vlaku do práce, takže na kole jedou tak 5 maximálně 10 minut.. Opravdu jen málokdo jezdí delší vzdálenosti.. 
Když jsem oznámila, že mně to trvá na kole do práce 30 minut, tak se mě ptali, kdy se budu stěhovat blíž.. =) To mě hodně překvapilo, já myslela, že jsou vášniví cyklisté, ale ono to tak není, pro ně je to prostě dopravní prostředek, toť vše.. Dlouhé výlety na kole jsou hodně výjimečné.. Takže řeči, že v Praze něco takového nejde, jsou prostě blbost..
 
Co se mi moc líbí na tomhle způsobu dopravy je, že sportování vás nabíjí pozitivní energií.. Takže místo, abyste se ráno mačkali v přecpaném metru nebo tramvaji, tak se dobře naladíte a ještě uděláte něco pro zdraví.. Ani se nedivím, že jsou Dánové tak spokojení a milí..
 
Ještě k pronájmu kola, půjčoven je ve městě spousta, jako tu nejlevnější jsme vyhodnotili Baisikeli v blízkosti stanice Dybbolsbro, kde jsou kola rozdělena do 3 cenových kategorií - budget, standard a lux. Budget většinou vůbec nemají, ale standard kola jsou v pohodě pojízdná, jen většinou nemají košíky.. Pronájem na den stojí 110 DKK a každý další den 50 DKK..
 

MHD

Druhou možností, jak se pohybovat po Kodani, je využitím MHD, která zahrnuje metro, vlaky, autobusy a lodě.. 
 
Metro v Kodani většinu lidí pobaví, jelikož mají jen dvě trasy a ty navíc skoro celou cestu vedou souběžně.. =) 
 
Mnohem víc se využívají vlaky, které propojují jednak celou Kodaň, ale i její blízké a široké okolí. Na začátku a na konci každého vlaku je řazen vagón pro kola a v každém dalším vogonu najdete oddělenou část, kde se dodržuje ticho.. =) Na každém nádraží vám elekrtonická cedule ukazuje, za jak dlouho vlak přijede a ve vlaku na světelné tabuli přesně vidíte, kde jste..
 
Autobusů jezdí v Kodani spousta, hlavní linky a nespočet vedlejších, ale žádnou jejich mapu jsem nesehnala.. V hlavních linkách oznamují názvy zastávek, čemuž ale vůbec není rozumět, bláznivá dánština.. naštěstí ale jsou napsány i na miniaturní obrazce, takže ideální je sednout si před ni.. =) Ve vedlejších linkách nic takového není, takže člověk vůbec netuší, kam jede.. =) Do autobusů se nastupuje předními dveřmi, kde řidiči ukážete platnou jízdenku.. vystupuje se zadními dveřmi.. Upřímně, ježdění autobusem mě nijak zvlášť nebavilo, hlavně když tam jezdí z většiny jen ti, kteří nechtějí nebo nemůžou jezdit na kole..
 
Lodě jsou super, ale bohužel jsem se ani jednou nesvezla.. Máme něco takového taky v Praze? Jestli ne, tak jsem pro všemi deseti.. =)
 
Co se lístků týče, tak Kodaň nebo spíš Velká Kodaň je rozdělena do několika tarifních pásem, které jsou cenově odstupňované.. Základní jízdenky platí pro pásma 0,1 a 2.. Jeden lístek stojí 24 DKK, na 24 hodin 80 DKK, na 72 hodin 200 DKK, já doporučiji lístek na 10 jízd, který stojí 150 DKK a je asi tím nejvýhodnějším, co se v Kodani dá sehnat..
 
Ještě asi stojí za to zmínit Copenhagen card, tu jsem sice nevyužila, ale při kratší návštěvě by se mohla hodit.. Vstavuje se na 24,48,72 nebo 120 hodit a zahrnuje dopravu zdarma ve všech zónách (takže vlastně i do měst mimo Kodaň), volný vstup do 72 muzeí a jiných atrakcí a nějaké slevy do restaurací a hospod..
 

Pěší

Teď k těm méně využívaným způsobům dopravy.. pěšky se po kodani moc nechodí, ačkoli je to poměrně malé město, tak je celkem roztahané a za chvilku člověka pěkně bolí nohy.. Kodaň je prostě ideální na kole.. =) 
Navíc hlavně pozor na cyklisty při přecházení ulice.. Ideální pro chození pěšky jsou pěší zóny v centru města, to je jiná.. kavárny, pouliční umělci, spousta obchodů, příjemná náměstíčka..
 

Auto

A cestování autem, žádný velký provoz v Kodani není, pokud tedy neprší, to se vždycky hned zvýší.. =) Je jen potřeba si dávat pozor na cyklisty, kteří mají přednost.. A upřímně ani nevím, jak je to s parkováním v centru, ale kdekoli mimo se dá zaparkovat bez problémů..
 

Vyhlídkové jízdy

A teď ještě turistické dopravní prostředky.. tedy vyhlídkové autobusy a vyhlídkové lodě.. Jezdí několik společností, některé jsou dražší, některé levnější, stojí za to si dát tu práci a porovnat je.. já jsem absolvovala jen vyhlídkovou plavbu a mohu doporučit.. vyjíždí se z Nyhavnu, cena byla 40 DKK a trvalo to asi hodinku, mám pocit.. Kodaň je z lodi úplně jiná.. =)
 
To mi připomíná, že se dá dojet lodí na některý z malých ostrůvků kousek od Kodaně, které jsou vlastně uměle vybudovanými pevnostmi a rozhodně to stojí za to.. =)
 
Více o dopravě po Kodani zde.
 

© 2009 - 2016 Světy bez hranic

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode